Pierwsze spotkanie uczniów i nauczycieli w Istituto Comprensivo 3, Carmagnola, Włochy
W dniach 6-12 listopada 2016 r. grupa uczniów i nauczycieli z naszej szkoły wzięła udział w wizycie projektowej w szkole partnerskiej z Włoch. Było to pierwsze spotkanie zaplanowane w ramach projektu Stay 3E w programie Erasmus+. Przez 6 dni szkoła włoska gościła przedstawicieli szkół partnerskich z Polski, Hiszpanii, Rumunii, Grecji i Francji. W ramach spotkania uczniowie m.in. uczestniczyli w zajęciach lekcyjnych swoich włoskich kolegów, wzięli udział w warsztatach na farmie edukacyjnej Bricco Farm w Carmagnola, zdobyli wiedzę na temat produktów, z jakich słynie Carmagnola i region Piemontu. Uczniowie mieszkający w domach włoskich rodzin mieli również niecodzienną okazję poznania ich codziennego życia, zwyczajów i tajników włoskiej kuchni. Międzynarodowa grupa nauczycieli ze szkół partnerskich wzięła udział m.in. w szkoleniu z zakresu ICT współprowadzonego przez nauczycieli ze szkoły włoskiej, polskiej i francuskiej. Podczas spotkania uczniowie i nauczyciele wzbogacili także swoją wiedzę językową, poznając podstawowe wyrażenia w językach szkół partnerskich, oraz wybrali maskotkę i logo projektu. Uśmiechy na twarzy uczniów i nauczycieli są dowodem na to, że wyjazd można zaliczyć do bardzo udanych. Kolejne spotkanie już w marcu 2017 r. w Aranjuez w Hiszpanii.
Drugie spotkanie - Wizyta w szkole - C.E.I.P San Isidro w Aranjuez w Hiszpanii
W dniach 5-11 marca 2017 r. grupa nauczycieli i uczniów klas szóstych uczestniczyła w wizycie w szkole - C.E.I.P San Isidro w Aranjuez w Hiszpanii. Było to już kolejne spotkanie grupy partnerskiej w ramach realizacji projektu Stay 3E w programie Erasmus+. Podczas spotkania uczniowie m.in. uczęszczali na zajęcia lekcyjne swoich hiszpańskich kolegów oraz mieli okazję nauczyć się podstawowych zwrotów hiszpańskich. Dużą atrakcją okazały się warsztaty kulinarne w szkole gastronomicznej - Alpajes Highschool, w trakcie których uczniowie przygotowali typowe przekąski kuchni hiszpańskiej. Udział w warsztatach na farmie ekologicznej - Chimney farm school był inspiracją dla uczniów i nauczycieli do dbania o środowisko naturalne i podejmowania działań proekologicznych. W ramach zajęć projektowych uczniowie przygotowali sztukę o tematyce ekologicznej, utworzyli słownik Stay 3E z terminami związanymi z ekologią, przedstawili prezentacje o działaniach proekologicznych w szkołach partnerskich.
W trakcie spotkania nauczyciele wzięli udział w szkoleniu w zakresie
pracy z uczniem autystycznym metodą TEACHH oraz prowadzili zajęcia o
tematyce ekologicznej dla uczniów ze szkoły hiszpańskiej oraz ze szkół
partnerskich.
Zwieńczeniem kilkudniowej pracy był festiwal tańców charakterystycznych
dla każdego z krajów partnerskich przygotowany przez szkołę hiszpańską.
Nasi uczniowie także wzięli w nim czynny udział. Małgosia Kamińska wraz z
Grzesiem Siedleckim zatańczyli krakowiaka, brawom nie było końca!
Wizyta w Hiszpanii zostanie na długo w pamięci jej uczestników.
Spotkanie nauczycieli w Rumunii
W dniach 9-12 maja 2017 r. w Scoala Gimnaziala Ion Simionescu w Iasi w Rumunii odbyło się pierwsze z dwóch zaplanowanych spotkań poświęconych zarządzaniu projektem ‘Stay 3E’ w programie Erasmus+. W spotkaniu wzięli udział koordynatorzy projektu ze wszystkich szkół partnerskich, tj. Polski, Rumunii, Francji, Hiszpanii, Grecji oraz Włoch. Głównym koordynatorem projektu jest nasza szkoła i podczas spotkania reprezentowana była przez p. Sylwię Kapłon oraz p. Aleksandrę Auchimik-Bednarczyk. W ramach wizyty dokonano podsumowania i ewaluacji działań zrealizowanych na poszczególnych etapach projektu: ‘Stay 3E in regions’ /”Stay 3E w regionach” oraz ‘Stay 3E in Ecology’ /”Stay 3E w ekologii”. Koordynator projektu, p. Sylwia Kapłon, przedstawiła harmonogram działań na kolejny etap ‘Stay 3E in Maths’/”Stay 3E w matematyce”. Pani Aleksandra Auchimik-Bednarczyk przeprowadziła szkolenie z zakresu wykorzystania narzędzia do raportowania ‘Mobility Tool’. Jednym z punktów wizyty roboczej było także ustalenie terminu kolejnego spotkania szkół partnerskich, którego gospodarzem będzie nasza szkoła. Spotkanie zostało zaplanowane na czas 15-21 października 2017 r. Już dzisiaj zachęcamy do współpracy w przygotowaniu do jakże ważnego wydarzenia w życiu naszej szkoły.
Wizyta w szkole w Iasi była także okazją do
obserwacji codziennej pracy uczniów i nauczycieli. Nasz rumuński partner
to szkoła nowoczesna i podejmująca szereg innowacyjnych działań
edukacyjnych. Poczynione podczas spotkania obserwacje będą tematem
rozmów i inspiracją dla dalszego rozwoju naszej szkoły.
Trzecie spotkanie projektowe w Szkole Podstawowej nr 3 im. Jana Brzechwy w Puławach
W dniach 16-20 października 2017 r. nasza szkoła
była gospodarzem trzeciego spotkania zadedykowanego uczeniu się/
nauczaniu i szkoleniom w ramach realizacji projektu ‘Stay 3E’ w
programie Erasmus+. Od poniedziałku do piątku gościliśmy 16 nauczycieli i
14 uczniów z Hiszpanii, Grecji, Rumunii, Włoch oraz Francji. Program
wizyty uwzględniał odrębne zajęcia nauczycieli i uczniów oraz zajęcia
wspólne. Wszystkie związane były z tematyką realizowanego projektu.
Podczas gdy nauczyciele prowadzili rozmowy dotyczące bieżącej pracy nad
projektem, uczniowie uczestniczyli m.in. w opracowywaniu słownika
terminów matematycznych i ekologicznych Stay3E , uczyli się podstawowych
zwrotów w języku polskim oraz opracowywali plansze do gry projektowej.
Jednym z punktów programu dla nauczycieli był udział w szkoleniu
zrealizowanym we współpracy z Miejskim Przedszkolem nr 10 im. M.
Kownackiej, nt. „Praca z dzieckiem z wykorzystaniem metody M.
Montessori”. Podczas szkolenia nauczyciele nie tylko poznali założenia
pracy metodą M. Montessori, ale także mieli możliwość obejrzenia cyklu
zajęć prowadzonych według niej. Ciekawym punktem programu wspólnego
uczniów i nauczycieli były zajęcia matematyczne, w trakcie których
nauczyciele ze szkół partnerskich wraz ze swoimi podopiecznymi
prezentowali gry, które wykorzystują na lekcjach matematyki. Ciężka
praca nad zadaniami projektowymi przeplatała się z mniej typowymi
formami nauki; zarówno naszym uczniom, jak i młodym gościom przypadła do
gustu gra miejska w parku Czartoryskich. Uczniowie podzieleni na
międzynarodowe grupy, pod opieką nauczycieli, z entuzjazmem
rozwiązywali kolejne zadania sprawdzające wiedzę o krajach partnerskich.
Dużym zainteresowaniem uczniów cieszyła się także wizyta w PPNT, w
ramach której uczniowie zapoznali się z technologiami VR, technologią
druku trójwymiarowego oraz wysłuchali wykładu pana dr M. Klepki z SGH
pt. „Jak zrobić biznes na lodach?” Może dla niektórych będzie to
pierwszy krok do założenia w przyszłości własnej firmy.
Kolejnym punktem programu był wyjazd do LODR w
Końskowoli, pasieki w Pożogu oraz gospodarstwa szkółkarskiego
„Kurowski”. Wycieczka ta dostarczyła naszym gościom wiedzy o zdrowych
produktach regionalnych, działaniach proekologicznych oraz
przedsiębiorcach z pasją, bo takim właśnie człowiekiem jest pan Lucjan
Kurowski założyciel gospodarstwa szkółkarskiego „Kurowski”.
W bogatym programie swoje miejsce znalazła także
wizyta w IUNG oraz w stacji meteorologicznej. Wizyta w nowoczesnych
laboratoriach Instytutu była okazją do pokazania naszym gościom jak
wyglądają prace badawcze z wykorzystaniem nowoczesnych technologii,
uczniowie mogli sami przygotować preparat i obejrzeć go pod mikroskopem,
który na co dzień wykorzystywany jest w Instytucie. Taka okazja nie
zdarza się często.
Jedną z największych atrakcji w czasie wolnym
okazał się zorganizowany w naszej szkole już po raz drugi „Wieczór w
szkole”. Wieczór obfitował w liczne zajęcia z udziałem naszych gości,
którzy z entuzjazmem brali w nich udział. Były to m.in. podchody nocne
zorganizowane przez naszych absolwentów, kiermasz wypieków, zajęcia
zumby, origami i karaoke.
Miniony tydzień dostarczył wszystkim wielu
niezapomnianych wrażeń i przeżyć. Uściskom, pożegnaniom, często ze łzami
w oczach nie było końca. Spotkanie okazało się fantastycznym
doświadczeniem zarówno dla rodzin goszczących, naszych uczniów, jak i
gości - uczniów i nauczycieli ze szkół partnerskich. Kolejne spotkanie
już wkrótce w Grecji.